رده‌بندی سنی بازی‌های ویدئویی وعلائم مربوط به آن‌ها

رده‌بندی سنی بازی‌های ویدئویی وعلائم مربوط به آن‌ها

هر والدینی می‌خواهد فرزندانش در فضای مجازی ایمن باشند. از جمله فضای مجازی، بازی‌ها هستند که طیف وسیعی از محتوای آن، دارای خشونت، وحشت، سکس و مواد مخدر می‌باشد. اما چگونه می‌دانید که بازی‌های ویدیویی که فرزندان شما انجام می‌دهند مناسب سن آنها است؟ اکثر بازی‌ها دارای رده‌بندی سنی هستند و این رتبه‌بندی بسته به جایی که بازی منتشر شده متفاوت خواهد بود. در ایالات متحده، کانادا و مکزیک، از سیستم ESRB (هیئت رتبه بندی نرم افزارهای سرگرمی) برای کمک به تشخیص اینکه چه بازی‌هایی برای سنین مختلف مناسب می‌باشد و در انگلستان و اکثر کشورهای اروپایی از سیستم PEGI (اطلاعات بازی‌های اروپایی پان) استفاده می‌شود.

این رتبه‌بندی‌های سنی به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که آیا یک بازی برای کاربر مورد نظر مناسب است یا خیر و تضمین می‌کند که کودکان در معرض محتوای نامناسب قرار نمی‌گیرند. رده‌بندی‌ها نباید در مورد اینکه چه کسی از بازی لذت می‌برد یا بازی چقدر دشوار است تفسیر شود، فقط باید به عنوان رده‌بندی سنی استفاده شود. اما رده بندی‌های سنی مختلف بازی‌های ویدیویی به چه معناست؟ اگر شما هم به عنوان والدین دوست دارید پاسخ این سئوال را بدانید و در مورد علائم آن بیشتر مطلع شوید، ما را در ادامه این مقاله در گیمیتو همراهی کنید. شما می‌توانید با خرید گیفت کارت مناسب از فروشگاه گیفت کارت گیمیتو به راحتی و در امنیت و آرامش همه این بازی‌ها را برای فرزند خود دانلود و نصب کنید.

رده بندی سنی چیست؟

رتبه بندی سنی به والدین یا مراقبان کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که آیا یک بازی خاص برای فرزندانشان مناسب است یا خیر. رتبه‌بندی‌ها این کار را با نشان دادن حداقل سنی که فکر می‌کنیم یک کودک باید اجازه بازی در آن را داشته باشد انجام می‌دهند. رده بندی سنی بازی ها 3، 7، 12، 16 و 18 سال است. رده بندی سنی نشان نمی‌دهد که آیا کودک از یک بازی خاص لذت می‌برد یا خیر و نشان نمی‌دهد که چقدر بازی دشوار است. در عوض، آن‌ها به شما اطلاع می‌دهند که آیا یک بازی حاوی عناصر خاصی مانند خشونت، رابطه جنسی، مواد مخدر یا بد زبانی است که احتمال دارد برای کودکان زیر آن سن مضر، ناراحت کننده، آزاردهنده یا نامناسب باشد.

شایان ذکر است که، حتی اگر یک بازی در پایین‌ترین رده بندی سنی یعنی 3 سال قرار گیرد، ممکن است هنوز برای کودکان خردسال جذاب نبوده و یا بازی بسیار چالش برانگیز و پیچیده باشد. این به سادگی، حامل محتوای مضر یا نامناسب برای کودکان خردسال نخواهد بود. بنابراین همیشه هنگام خرید یک بازی ویدوئویی برای افراد زیر 18 سال، به رده بندی سنی در وب سایت یا برنامه PEGI نگاه کنید تا مطمئن شوید که این بازی برای آنها مناسب است. برای خرید بازی‌های ویدئویی و دانلود و نصب آن‌ها در گوشی‌های اندروید باید ابتدا اقدام به خرید گیفت کارت گوگل پلی کنید.

رده‌بندی سنی براساس سیستم‌های ESRB و PEGI

بهتر است قبل از خرید بازی، رده‌بندی سنی ESRB یا PEGI و توصیف‌کننده‌های محتوا را بررسی کنید، زیرا این موارد راهنمایی خوبی در مورد مناسب بودن یک بازی برای کودک شما ارائه می‌دهند. با پیروی از رده‌بندی‌های سنی بازی‌ها اطمینان حاصل می‌کنید که کودک شما فقط بازی‌هایی را انجام می‌دهند که برای گروه سنی او مناسب است و در معرض محتوا یا زبان نامناسب قرار نمی‌گیرد. راه دیگر برای مطلع شدن از بازی کودکان، تنظیم کنترل‌های والدین است که برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله چگونه والدین می‌توانند بازی‌های پلی‌استیشن را تحت کنترل خود کنند؟ را مطالعه کنید. استفاده از هر دو گزینه ESRB و PEGI باعث می شود که کودکان در هنگام بازی‌های ویدیویی ایمن شوند.


رده‌بندی سنی براساس سیستم‌های ESRB و PEGI

سیستم ESRB

رتبه‌بندی‌های ESRB اطلاعاتی درباره آنچه در یک بازی یا برنامه وجود دارد ارائه می‌کند تا والدین و مصرف‌کنندگان بتوانند انتخاب‌های آگاهانه‌ای در مورد اینکه کدام بازی برای خانواده‌شان مناسب است، داشته باشند. رتبه‌بندی‌ها دارای 3 بخش هستند:

  1. دسته‌های رتبه‌بندی
  2. توصیفگرهای محتوا
  3. عناصر تعاملی

دسته های رتبه بندی

  • بازی‌های اوایل کودکی: این دسته بندی مناسب کودکان 3 سال به بالا می باشد که هیچ محتوای نامناسبی درآن نیست و با حروف EC نشان داده می شود. مثل بازی‌های دورای کاوشگر و قصه‌های اژدها.
  • بازی‌های مناسب برای تمام گروه‌های سنی: بازی نباید حاوی هیچ صدا یا تصویری باشد که کودکان خردسال را بترساند و از زبان بد و ناهنجار در آن‌ها استفاده شود. این رده بندی با حرف E نشان داده می‌شود. مثل بازی‌های فقط رقص و فیفا.
  • بازی‌های ویدئویی مناسب برای افراد بالای 10 سال: در این بازی‌ها ممکن است اشکال خفیف خشونت وجود داشته باشد و برخی از صحنه‌ها برای کودکان ترسناک باشد. این نوع بازی‌ها با E10+ نمایان می‌شود، مانند بازی‌های سیاه چال‌های ماین کرافت و گیاهان در مقابل زامبی‌ها.
  • بازی‌های ویدئویی مناسب برای افراد بالای 13 سال: در این رده‌بندی از بازی‌های ویدئویی صحنه‌های خشونت‌آمیز واقعی‌تر و گرافیکی‌تری می‌تواند وجود داشته باشد و با حرف T از دیگر بازی‌ها متمایز می‌شود. به عنوان مثال بازی‌های فورتنایت و سیمز 4 از این دسته می‌باشد.
  • بازی‌های ویدئویی مناسب برای افراد 17 سال به بالا: این رتبه بندی برای بازی‌ها زمانی استفاده می‌شود که خشونت واقع بینانه شود و در زندگی واقعی نیز مورد انتظار باشد. بد زبانی و استفاده از تنباکو، الکل یا مواد مخدر نیز می تواند وجود داشته باشد و با حرف M نمایان می شود. به عنوان مثال بازی های بقای تکامل یافته و سرنوشت 2 از این رده بندی می‌باشد.
  • بازی‌های ویدئویی مناسب برای بزرگسالان 18 سال به بالا: این نوع رده بندی برای بازی‌های ویدئویی بزرگسالان زمانی استفاده می‌شود که سطوح شدید خشونت و قتل بدون انگیزه در آن‌ها وجود دارد. علاوه بر آن، زرق و برق کردن مواد مخدر، قمار و فعالیت جنسی نیز می‌تواند برجسته باشد و با حروف AO از دیگر بازی‌ها تشخیص داده می‌شوند. به عنوان مثال بازی های سرقت بزرگ خودرو و سقوط 4 در این رده بندی از بازی‌ها قرار می گیرند.
  • بازیهای ویدئویی مشروط: این نوع بازی‌ها در این رده بندی با عناوین دارای رتبه RP هستند که هنوز رتبه نهایی ESRB را دریافت نکرده‌اند.

جهت خرید بازی و دانلود و نصب آنها برای کودکان خود در گوشی آیفون یا تبلت‌های آیپد از طریق پلی‌استور یا اپ‌استور لازم است ابتدا اقدام به خرید گیفت کارت اپل آیتونز کنید.

توصیفگرهای محتوا یا سیستم PEGI

رتبه‌بندی‌های سنی نیز با توصیف‌کننده‌های PEGI همراه هستند که نشان می‌دهند محتوای یک بازی ویدیویی ممکن است شامل چه مواردی باشد، به عنوان مثال بد زبانی، ترس و خشونت که رتبه‌بندی خاصی را ایجاد می کند و یا مورد علاقه یا نگرانی مخاطبان خود قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که توصیفگرهای محتوا نسبت به دسته‌های رتبه بندی اختصاص داده شده اعمال می شوند و در نظر نگرفته‌اند که فهرست کاملی از محتوا داشته باشند. در حالی که رتبه بندی سنی ابزار مفیدی برای تصمیم گیری در مورد مناسب بودن یک بازی ویدئویی خاص برای یک کودک در یک سن خاص است، والدین اغلب می‌خواهند بدانند که چرا این رتبه بندی اعطا شده است. همه بچه‌ها متفاوت هستند و والدین بهترین موقعیت را دارند که بچه‌های خودشان را بشناسند. به عنوان مثال، برخی از کودکان ممکن است راحت تر از دیگران بترسند. به همین دلیل است که ا “آیکون‌های” توصیف‌گر محتوا را در کنار رتبه‌بندی‌ها منتشر می‌کنیم.

این نمادها توضیح می‌دهند که چرا بازی در یک سطح خاص رتبه بندی شده است. ما نمادهایی برای خشونت، ترس و وحشت، بد زبانی، رابطه جنسی، مواد مخدر و قمار صادر می کنیم. این آیکون‌ها برای بازی‌هایی که به صورت جعبه‌ای از فروشگاه‌ها خریداری می‌شوند، روی بسته بندی نمایش داده می شوند. همچنین می‌توان آن‌ها را در ویترین فروشگاه‌های آنلاین بزرگی که بازی‌ها را دانلود می شوند، مشاهده کرد. 31 “توصیف‌کننده محتوا” موجود است که اطلاعات دقیقی درباره انواع و سطوح خاص محتوا در یک بازی، از جمله دسته‌هایی که سطوح مختلف خشونت را پوشش می‌دهند، ارائه می‌کند. زبان، محتوای جنسی، برهنگی، استفاده از مشروبات الکلی، تنباکو و مواد مخدر، طنز خام و بالغ، یا قمار شامل این توصیف کننده‌ها می‌باشد. هنگامی که یک توصیف‌گر محتوا قبل از عبارت مربوطه “خفیف” را قرار می‌دهد، در نظر بگیرید که فرکانس، شدت یا شدت کم را منتقل می‌کند.

توصیفگرهای محتوا یا سیستم PEGI

عناصر تعاملی و سیستم PEFI

عناصر تعاملی ویژگی‌های تعاملی یا آنلاینی را برجسته می‌کنند که ممکن است مورد علاقه یا نگرانی باشند، اما بر انتساب رتبه‌بندی یک محصول تأثیری ندارند. این عناصر شامل:

  • خریدهای درون بازی

پیشنهادات درون بازی برای خرید کالاهای دیجیتال یا حق بیمه با ارز دنیای واقعی اما نه محدود به سطوح جایزه، که شامل پوسته‌ها، موسیقی، سکه‌های مجازی و سایر اشکال ارز درون‌بازی، اشتراک‌ها، پاس‌های فصلی و ارتقاء مثل غیرفعال کردن تبلیغات می‌باشد. همچنین به شما اطلاع می‌دهیم که آیا یک بازی امکان خرید درون‌بازی مانند توانایی خرید لباس‌ها، سلاح‌های جدید یا دسترسی به سطوح جدید با استفاده از پول واقعی را دارد یا خیر. اگر بازی دارای این عناصر باشد، نماد “خریدهای درون بازی” در کنار دیگر آیکون‌ها برای مسائل محتوای اصلی مانند خشونت، رابطه جنسی و بد زبانی نمایش داده می‌شود.

  • خریدهای تصادفی درون بازی

شامل پیشنهادات درون بازی برای خرید کالاهای دیجیتال یا حق بیمه با ارز دنیای واقعی یا با سکه های مجازی یا سایر اشکال ارز درون بازی است که می توان با ارز دنیای واقعی خریداری کرد که بازیکن قبل از خرید از آنها اطلاعی ندارد. کالاهای دیجیتال یا حق بیمه‌ای که دریافت خواهند کرد می‌تواند به عنوان مثال جعبه های غارت، بسته های اقلام و جوایز اسرارآمیز باشد. در برخی موارد، چیزی که می‌خرید ممکن است “تصادفی” باشد. به عبارت دیگر، تا زمانی که آن را دریافت نکنید، دقیقاً نمی‌دانید چه چیزی می‌خرید. شما ممکن است بازیکنان جدیدی را برای یک تیم ورزشی بخرید بدون اینکه بدانید کدام بازیکنان را خواهید گرفت. اگر مشخص نیست که در زمان خرید چه چیزی دریافت خواهید کرد، متنی را در زیر نمادها نشان خواهیم داد که توضیح می‌دهد بازی شامل موارد تصادفی است.

  • تعامل کاربران

قرار گرفتن درمعرض محتوای بدون فیلتر وغیر سانسور شده توسط کاربر، از جمله ارتباطات کاربر به کاربر و اشتراک‌گذاری رسانه از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌باشد.

  • اشتراک مکان

شامل امکان نمایش موقعیت مکانی کاربر به سایر کاربران برنامه است.

  • اینترنت بدون محدودیت

دسترسی نامحدود به اینترنت مثل مرورگر و موتور جستجو را فراهم می کند.

رتبه بندی‌های سنی PEGI برای بازی‌های ویدئویی

  • PEGI 3: این رده بندی مناسب تمام گروه‌های سنی می‌باشد. بازی نباید حاوی هیچ صدا یا تصویری باشد که کودکان خردسال را بترساند و همچنین، نباید از زبان بد در آن استفاده شود.
  • PEGI 7: این رده بندی از بازی‌ها مناسب افراد 7 سال به بالا می باشد. ممکن است اشکال خفیف خشونت وجود داشته باشد و برخی از صحنه ها برای کودکان ترسناک باشد.
  • PEGI 12: مناسب برای افراد بالای 12 سال است و بازی می‌تواند صحنه‌های خشونت آمیز واقعی‌تر و گرافیکی‌تری داشته باشد.
  • PEGI 16: بازی‌های ویدئویی که مناسب افراد بالای 16 سال است. این رتبه‌بندی زمانی استفاده می‌شود که خشونت واقع بینانه شود و در زندگی واقعی مورد انتظار باشد. بد زبانی و استفاده از تنباکو، الکل یا مواد مخدر نیز می‌تواند وجود داشته باشد
  • PEGI 18: این بازی‌های ویدئویی مناسب برای افراد 18 سال به بالا می‌باشد. طبقه بندی بزرگسالان زمانی استفاده می شود که سطوح شدید خشونت و قتل بدون انگیزه وجود دارد. زرق و برق کردن مواد مخدر، قمار و فعالیت جنسی نیز می تواند برجسته شود.

رده بندی سنی چگونه تعیین می شود؟

دستورالعمل‌های روشنی وجود دارد که بیان می‌کند کدام سطح از خشونت، جنسیت، بد زبانی و سایر مسائل در هر یک از رده‌بندی‌های سنی مختلف مجاز است. این دستورالعمل ها توسط کارشناسان در زمینه رفاه و حمایت از کودکان و توسط کارشناسان در مقررات رسانه‌ای تدوین شده است. همچنین، کارشناسان به نظرات والدین و جوانان گوش می‌دهند تا مطمئن شوند که رتبه‌بندی‌ها به ‌روز می‌مانند و دیدگاه‌های کنونی را در مورد آنچه برای بازی کودکان در سنین مختلف مناسب است را منعکس می‌کنند. در صورت نیاز به تغییرات، دستورالعمل‌ها تحت بازبینی دائمی قرار می‌گیرند. همه رتبه‌بندی‌های بازی مطابق با این دستورالعمل‌ها اعطا می‌شوند، و اطمینان می‌دهند که والدین به رتبه‌بندی‌ها اعتماد کنند و می‌دانند در سطوح مختلف چه انتظاری از آن‌ها دارند.

رده بندی سنی چگونه تعیین می شود؟

جمع بندی نهایی

در این محتوای آموزشی در گیمیتو سعی کردیم رده بندی سنی بازی‌های ویدئویی و علائم مربوط به آن‌ها را به شما یاد دهیم. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید بازی، رده‌بندی سنی ESRB یا PEGI و توصیف‌کننده‌های محتوا را بررسی کنید، زیرا این موارد راهنمایی خوبی در مورد مناسب بودن یک بازی برای کودک شما ارائه می‌دهند. پیروی کردن از رده‌بندی‌های سنی بازی‌ها این اطمینان را می دهد که کودکان فقط بازی‌هایی را انجام ‌دهند که برای گروه سنی آنها مناسب است و در معرض محتوا یا زبان نامناسب قرار نگیرند. راه دیگر برای مطلع شدن از بازی کودکان، تنظیم کنترل‌های والدین است. استفاده از هر دو گزینه ها باعث می شود که کودکان در هنگام بازی های ویدیویی ایمن شوند.

 در پایان از شما می‌خواهیم اگر این مقاله برای شما مفید بود برای دیگر دوستان خود که والد یا مربیان آموزشی هستند در دیگر گروه‌ها و کانال‌ها به اشتراک بگذارید تا آنها نیز از مطالب آن بهره‌مند شوند. همچنین، اگر در مورد خرید گیفت کارت‌های گفته شده در این مقاله یا خرید گیفت کارت پلی استیشن سئوالی داشتید آن را با همکاران ما در جریان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند. علاوه بر این، خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در خصوص مطالب این پست با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *