کدام سیستم عامل بیشتر هنگ می کند؟ اندروید یا iOS ؟

کدام سیستم عامل بیشتر هنگ می کند؟ اندروید یا iOS ؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا برخی از برنامه‌هایی که در گوشی خود استفاده می‌کنید هنگ می‌کنند؟ به نظر می‌رسد دلایل زیادی وجود دارد، اما یکی از دلایل اساسی هنگ کردن گوشی بستگی به این دارد که کدام سیستم عامل بر روی موبایل شما اجرا می‌شود، اندروید یا iOS؟ از آنجا که اپل و گوگل سیستم‌ عامل‌ های جدید بیشتری را منتشر کرده‌اند و هر کدام به ‌روز رسانی‌ های متعددی دارد، توسعه ‌دهندگان اپلیکیشن‌ها برای آزمایش برنامه‌ها با سیستم‌ عامل‌ های بیشتری روبرو هستند. در داده‌ هایی که استارت ‌آپ نظارت بر برنامه‌های تلفن همراه کریترسیسم Crittercism در مورد هنگ کردن برنامه‌ها بین 1 تا 15 دسامبر گردآوری کرد، حداقل 23 سیستم عامل iOS و 33 سیستم عامل اندروید مختلف وجود داشت که برنامه‌ها را هنگ کرده بود.

این سیستم عامل‌های مختلف اندروید و iOS به مجموعه‌های مختلفی از شخصیت‌ های متفاوت کاربران پاسخ می‌دهند. بنابراین، لازم است هنگام ساخت یک اپلیکیشن موبایل، سازمان‌ها، استارت آپ‌ها و شرکت‌ها تا حد امکان با شخصیت ‌های کاربران خود آشنا باشند تا بتوانند نیاز‌‌های آنها را برآورده کنند. براین اساس، در این مقاله تصمیم گرفتیم تفاوت‌های کلیدی بین آیفون و اندروید را به ویژه از نظر رفتار سیستم عامل‌ها در مجله گیمیتو بررسی کنیم. بر اساس این تفاوت‌ها، جنبه‌های کلیدی که هنگام انتخاب یک پلتفرم باید در نظر گرفته شود نیز خود را نشان خواهند داد. شما می‌توانید برای تهیه گیفت کارت‌ های مناسب سیستم عامل گوشی خود از فروشگاه گیفت کارت گیمیتو به صورت آنلاین مراجعه کنید.

سیستم عامل چیست؟

سیستم عامل موبایل نرم افزاری است که به گوشی‌های هوشمند، تبلت ‌ها و سایر دستگاه‌ها امکان اجرای برنامه‌ها را می‌دهد. سیستم عامل موبایل یک رابطه بین اجزای سخت افزاری دستگاه وعملکردهای نرم افزاری آن ایجاد می‌کند. سیستم عامل معمولاً با روشن شدن دستگاه شروع می‌شود و صفحه‌ای از نمادها که اطلاعاتی نشان می‌دهد و دسترسی برنامه ها را فراهم می‌کند. سیستم عامل‌های تلفن همراه همچنین اتصال شبکه تلفن همراه و بی سیم و دسترسی به تلفن را مدیریت می‌کند. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با استفاده از انواع گوشی‌ها و تبلت‌ها در حال استفاده از سیستم عامل های تلفن همراه هستند.

 این سیستم‌ها ویژگی‌های گسترده‌ای، از جمله تماس و پیام‌ رسانی، اینترنت و اتصال داده‌های سلولی، قابلیت‌های چند عملکردی، رابط‌های کاربری تعاملی و دسترسی به شمار زیادی از برنامه‌ها را برای بالا  بردن تجربه کاربر به کاربران ارائه می‌دهند. امروزه چندین سیستم عامل موبایل در بازار وجود دارد، اما دو مورد از رایج‌ترین آنها سیستم عامل آیفون یعنی iOS و سیستم عامل گوگل یعنی اندروید می‌باشند که رویکردهای متفاوتی دارند.

سیستم عامل چیست؟

آشنایی با سیستم عامل iOS

اپل تنها دستگاه‌هایی را که به صورت بومی از iOS پشتیبانی کنند مورد پخش و توزیع قرار می‌دهد، وهمه برنامه‌ها و سرویس‌های تلفن همراه را که می‌توان در دستگاه‌های iOS اجرا کرد، تنظیم می‌کند. محبوبیت اپل اغلب به طراحی کاربر محور و اثربخشی آن نسبت داده می‌شود. از زمان آغاز به کار اپل تقریباً دو میلیارد آیفون فروخته شده است که این دستگاه را به تنها محصولی که تا به حال به بازار عرضه شده است تبدیل کرد. سیستم عامل اپل، iOS می باشد که دومین سیستم عامل محبوب تلفن همراه است. طبق گزارش Statecounter.com، از ژانویه 2024، سیستم عامل iOS، 30 درصد از بازار سیستم عامل‌های موبایل را دراختیار داشت و پس از اندروید که 70 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد، رتبه دوم را کسب کرد. برای اجرای iOS، اپل آن را بر روی هسته XNU خود توسعه داد. اپل همچنین چندین سیستم عامل مخصوص موبایل را منتشر کرده است، مانند واچ اواس (watchOS) برای اپل واچ و آیپد او اس (iPadOS) برای تبلت‌های آیپد.

آشنایی با سیستم عامل اندروید

سیستم عامل اندروید یک سیستم عامل تلفن همراه است که توسط گوگل بر روی هسته لینوکس طراحی شده است تا در درجه اول برای دستگاه‌های صفحه لمسی، تلفن‌های همراه و تبلت‌ها استفاده شود. طراحی آن به کاربران این امکان را می‌دهد که دستگاه‌های تلفن همراه را به ‌طور شهودی با حرکات انگشتان مانند کشیدن انگشت و ضربه زدن دستکاری کنند. گوگل از سیستم عامل اندروید در تلویزیون‌ها، اتومبیل‌ها و ساعت‌های مچی نیز استفاده می‌کند که هر کدام دارای یک رابط کاربری منحصر به فرد می‌باشند. سیستم عامل اندروید یک رویکرد منبع باز دارد که به سازندگان تجهیزات اصلی دستگاه‌های تلفن همراه اجازه می‌دهد کد منبع اندروید را متناسب با دستگاه‌های خود سفارشی کنند.

در نتیجه، می‌توانید دستگاه‌های اندرویدی را از تولیدکنندگان گوشی همراه به غیر از گوگل دریافت کنید – سامسونگ، وان پلاس و موتورولا همگی از اندروید برای توسعه سیستم‌عامل‌های خود استفاده می‌کنند که به آن “اسکین” نیز می‌گویند. به عنوان مثال، نسخه اندروید گوگل در گوشی‌های پیکسل خود، “Pixel UI” نامیده می‌شود. به طور مشابه، OnePlus دارای “OxygenOS” است و سامسونگ “One UI” را در تلفن‌های گلکسی خود ارائه می‌دهد. با این حال، هنوز دستگاه‌های گوشی موبایل تنها با یک سیستم عامل اختصاصی بسته بندی می‌شوند. محبوبیت جهانی اندروید به یک عنصر اصلی در توسعه تجهیزات مختلف مانند کیوسک‌ها، ماشین آلات، سیستم عامل‌های تلویزیون و غیره تبدیل شده است.

سیستم عامل اندروید بهتر است یا سیستم عامل iOS ؟

ظهوراندروید، رقابت جدیدی را بین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند ایجاد کرد و اپل به عنوان رقیب اصلی گوگل وارد عمل شد. برای برخی، این خاصیت رقابتی مثل “جنگ کولا” بود که بین کوکاکولا و پپسی از 40 سال گذشته می‌باشد، جایی که هیچ برنده یا بازنده آشکاری ظاهر نشده است. در زیر، سیستم عامل گوشی‌های هوشمند را از جنبه های مختلف قضاوت می‌کنیم. به یاد داشته باشید که هر دو سیستم عامل iOS و اندروید کارهای منحصربه فردی هستند و بعید است هر کدام را که انتخاب کنید ناامید شوید.

1.     سیستم عامل اندروید

  • بر اساس گزارش شرکت بین المللی داده‌ها (International Data Corporation)، اندروید با 23.7 درصد از سهم بازار جهانی، محبوب ترین سیستم عامل دستگاه‌های تلفن همراه در سه ماهه اول 2022 بود، در حالی که iOS اپل با 18 درصد در جایگاه دوم قرار گرفت.
  • اندروید همه چیز را در تنوع می‌داند. نه تنها از نظر نرم افزاری، بلکه از نظر سخت افزاری نیز انعطاف پذیری بیشتری به شما می دهد. دراندروید می‌توانید گوشی‌های تاشو، تلفن‌های اسلب در اندازه‌های مختلف، تلفن‌های بازی و موارد دیگر را دریافت کنید.
  • اگر یک گیمر موبایل هستید، اندروید دارای یک دسته کامل از گوشی‌های بازی مانند Nubia RedMagic 8 Proو ROG Phone 7 Ultimateاست. اگرچه می‌توانید بازی‌ها را روی گوشی‌های رایج‌تراجرا کنید، اما این گوشی‌های مختص بازی ویژگی‌هایی مانند فن خنک‌کننده و دکمه‌های ماشه را ارائه می‌دهند که تجربه بازی بهبود یابد و لذت بیشتری از بازی ببرید. دگمه‌های ماشه در کنترلرها به شما کمک می‌کند، بنابراین لازم نیست برای هر ورودی روی صفحه ضربه بزنید. شما می توانید برای تهیه و خرید بازی‌ها اقدام به خرید گیفت کارتگ گوگل پلی کنید و در گوشی خود بازی کنید.
  • اندروید همچنین ویژگی های ممتازی مانند 5G را با قیمت مقرون به صرفه تری ارائه می‌دهد. شما نمی‌توانید یک آیفون جدید با قیمت کمتر از 200 دلار تهیه کنید، اما می‌توانید یک تلفن اندرویدی جدید با اتصال 5G را با همان قیمت خریداری کنید. هم موتورولا و هم سامسونگ گوشی‌های 5G را زیر200 دلار می‌فروشند که برای iOS گزینه‌ای نیست.
  • تقریباً همه گوشی‌های اندروید قابلیت‌های چند وظیفه‌ای بهتری نسبت به آیفون ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، شما نمی‌توانید یک ایمیل جدید بنویسید درحالی که چیزی از یک موضوع جدید را در جیمیل آیفون کپی کنید. اما این انعطاف پذیری دراندروید وجود دارد.
  • هر گوشی اندرویدی نسبت به آیفون انعطاف‌پذیری بیشتری با رابط کاربری به شما می دهد. شما می‌توانید نمادها را در هر قسمت از صفحه نمایش اضافه و یا حذف کنید، در صورتیکه در iOS با وجود فضای خالی در صفحه نمایش امکان جابه‌جایی نمادها نیست.
  • اندروید گزینه‌های سفارشی سازی گسترده‌ای را ارائه می‌دهد.
  • گوشی‌های اندرویدی قیمت‌های مختلفی دارند.

توجه داشته باشید که نکات منفی نیز دراندروید وجود دارد:

  • به روز رسانی اندروید به تولید کنندگان و ارائه دهندگان دستگاه‌ها بستگی دارد.
  • ممکن است برنامه‌ها برای همه دستگاه‌های اندرویدی بهینه نشده باشند.
  • برخی از گوشی‌های اندروید ممکن است با هنگی سیستم عامل یا کاهش سرعت روبه رو شوند.

اما اگر اندروید در جایگاه اول است و برتری‌هایی دارد، چرا کاربران به آیفون و آیپد که دارای سیستم عامل iOS می باشد تمایل بیشتری دارند؟

سیستم عامل اندورید چیست؟

2.     سیستم عامل iOS

  • iOS مانند اندروید منبع باز نیست، در نتیجه کنترل بیشتری بر آیفون و برنامه‌ها و ویژگی‌های اکوسیستم اطراف آن وجود دارد.
  • استفاده ازگوشی‌های سیستم عامل iOS ساده است زیرا چیز زیادی ندارند که عملکرد آن را پیچیده کند و این بخشی از جذابیت آن می‌باشد.
  • پلی استورهمچنان درصد بیشتری از برنامه‌های رایگان را نسبت به فروشگاه برنامه (App Store) دارد. اما بهترین بازی‌های موبایل هنوزهم ابتدا روی سیستم عامل iOS قرار می‌گیرند . حتی اگرتعداد بازی‌های اندروید زیاد باشد، در نهایت، کیفیت بر کمیت برتری دارد. این یک برد کوچک برای iOS است. شما می‌توانید برای تهیه و دانلود این بازی‌ها با خرید گیفت کارت اپل آیتونز به راحتی به پلی استور خود بروید و با وارد کردن مشخصات کارت خود آنها را روی گوشی خود نصب کنید.
  • iOS به روز رسانی بهتر و به موقع‌تری انجام می‌دهد و اگر گوشی واجد شرایط آخرین به روز رسانی باشد به سرعت آخرین نسخه آن نصب و اجرا می‌شود. دستگاه‌های iOS به طورمستقیم به روز رسانی‌های منظم را دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، سال گذشته 81% از گوشی‌های آیفون نسخه iOS 16 را نصب کرده بودند.
  • سازندگان لوازم جانبی، دستگاه‌های دارای سیستم عامل iOS را در اولویت قرار می‌دهند، از ساده گرفته تا فانتزی و مضحک. برخی از بهترین کیس‌ها و پاوربانک‌ها را فقط می‌توان برای آیفون پیدا کرد. برخی از شرکت‌ها مانند نومد (Nomad) لوازم جانبی را فقط برای دستگاه‌های اپل تولید می‌کند. هیچ گوشی به اندازه آیفون تنوع لوازم جانبی ندارد. شما واقعا می‌توانید آن را به سلیقه خود سفارشی کنید.
  • ردیاب‌های بلوتوثی iOS بهتر از اندروید است و یک عملکرد سیستمی است که نیاز به دانلود ندارد. و تنها با یک ضربه به کار می‌افتد.
  • iOS اکوسیستم کنترل‌شده دارد. اپل هم سخت‌افزارها وهم نرم‌افزارهای خود را به شدت کنترل می‌کند و در نتیجه تجربه‌ای سازگارتر را به همراه دارد.

با وجود تمام این نکات مثبت، جنبه‌های منفی سیستم عامل iOS شامل:

  • نسخه‌های قدیمی‌ترiOS ممکن است با نسخه‌های جدید کاهش سرعت را تجربه کنند.
  • به طور کلی، در حالی که سیستم عامل iOS پایداراست، اما ممکن است هنگ‌های گاه به گاه یا خرابی برنامه‌ها درآن رخ دهد.

سیستم عامل ای او اس چیست

سیستم عامل iOS بیشتر هنگ می‌کند یا سیستم عامل اندروید؟

اندرو لوی، مدیرعامل کریترسیزم می‌گوید: در مورد اولین سوال که چرا برنامه‌ها از کار می‌افتند، دلایل زیادی وجود دارد. این می‌تواند به دلیل مشکلات سخت‌افزاری، مانند استفاده ازمکان یاب یا خدمات GPS یا دوربین باشد. می تواند به دلیل اتصال به اینترنت یا نحوه اتصال گوشی به 3G یا وای فای باشد، یا اینکه دستگاه در یک لحظه خاص به اینترنت وصل نیست، یا درحین جابجایی بین 3G و Wi-Fi اتفاقی می‌افتد. همچنین، ممکن است مشکلات حافظه وجود داشته باشد و برنامه‌ای از حافظه گوشی بیش از اندازه استفاده کند. می‌تواند ترکیبی از مسائل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باشد که توسعه‌دهندگان برای آن هنوز پاسخ و راهکاری پیدا نکرده‌اند .

اگرچه، توسعه‌دهندگان به طورمداوم به روز رسانی‌های جدیدی را برای برنامه‌های خود ایجاد می‌کنند تا کاربران ویژگی‌های جدیدی بر روی گوشی‌های خود داشته باشند یا اشکالات قبلی برطرف شوند. اما ، اغلب مردم برنامه‌های خود را به روز رسانی نمی‌کنند – همانطور که سیستم عامل خود را به روز رسانی نمی کنند. سیستم عامل اندروید، برخلاف سیستم عامل iOS، به کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه های آنها به طور خودکار به رسانی شوند. بنابراین، توسعه دهندگان اغلب تمام نسخه‌های قبلی برنامه‌های خود را با هر نسخه از سیستم عامل‌های مختلف آزمایش می‌کنند. با این وجود، در هردو سیستم عامل iOS و اندروید می‌توانیم به طور یکسان و مشابهی با مشکل خرابی و یا هنگ کردن گوشی روبه رو شویم. طبق آخرین گزارش کریتیسیزم (Criticism) که درمارس 2014 منتشر کرد، اندروید کیت کت را به عنوان پایدارترین سیستم عامل حتی نسبت به iOS 7.1 رتبه بندی کرد. سایر یافته های این گزارش عبارتند از:

  • اندروید 2.3 Gingerbreadبا 1.7% بیشترین میزان کل هنگ شدن سیستم عامل اندروید، و سایر نسخه‌های اندروید فقط 0.7% را شامل می‌شد.
  • تقریبا همه سیستم عامل‌های iOS با 1.6٪ و برای iOS 7.0 و iOS 5 به ترتیب 2.1٪ و 2.5٪ هنگ شدن سیستم عامل گذارش شده است.
  • نسخه های گوشی هر دو سیستم عامل iOS و اندروید از ثبات بیشتری نسبت به نسخه‌های تبلت خود برخوردار هستند.
  • میزان هنگ شدن برنامه‌ها بر اساس نوع دسته بندی‌ها متفاوت است. برای مثال، در بازی ها احتمال هنگ شدن 4.4% بیشتراست. و اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیک کمترین میزان هنگ شدن یعنی 0.4% را دارند.

جمع بندی نهایی

در این مقاله سعی کردیم یک مقایسه نسبی بین سیستم عامل iOS و اندروید داشته باشیم و طبق آمار گفته شده متوجه شدیم هر دو سیستم عامل می‌توانند به طور نسبی و یکسانی هنگ شوند. با ادامه نبرد بین سیستم عامل iOS و اندروید، بدون شک هر دو سیستم عامل به تکامل و نوآوری ادامه خواهند داد و گزینه‌ها و فرصت‌های بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهند. همانطور که گفته می‌شود، “بهترین گوشی آن گوشی می‌باشد که بهترین عملکرد را برای شما به ارمغان آورد.” در حالی که مزایا و معایبی در هر دو سیستم عامل وجود دارد، کاربران باید نیازها و ترجیحات خود را اولویت‌بندی کنند تا بتوانند بهترین گزینه را برای خود در نظر بگیرند. در نهایت، اگر این مطلب آموزشی برای شما مفید بود خوشحال می‌شویم آن را با دیگر دوستان خود در دیگرکانال‌های اجتماعی و گروهی به اشتراک بگذارید تا آنها نیزازاین اطلاعات و دیگر امکانات گیمیتو بهره‌مند شوند. علاوه برآن اگردراین مطلب برای شما سئوال یا چالشی ایجاد شده است لطفا آن را با ما مطرح کنید تا همکاران دراسرع وقت به شما پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *