فیفا یا PES؟ تفاوت‌ها این دو بازی

فیفا یا PES؟ تفاوت‌ها این دو بازی

فیفا و PES دو رقیب دیرینه در دنیای بازی‌های ویدیویی فوتبال می‌باشند. در هر دو بازی به بازیکنان این فرصت داده می‌شود که هیجان بازی را به‌عنوان تیم‌ها و بازیکنان مورد علاقه خود تجربه کنند، اما هرکدام ویژگی‌ها و مکانیزم‌های گیم پلی منحصربه‌فرد خود را دارند. تفاوت فیفا با PES بحثی است که در طی سال‌ها همچنان ادامه دارد. درحالی‌که هر دو بازی نقاط قوت و ضعف خود را دارند، در نهایت به ترجیحات شخصی بستگی دارد که کدام یک از این دو بازی را به‌عنوان بهترین بازی فوتبال انتخاب کند. در روزهای اولیه هر دو بازی، فیفا 2000 توانست تا 1.87 میلیون نسخه به فروش برسد، درحالی‌که فروش اولین بازی واقعی PES  به 1.75 میلیون نسخه رسید.

البته این تفاوت در فروش را می‌توان تا حد زیادی به مجوزهای رسمی الکترونیک آرتز (EA) برای تیم‌ها، بازیکنان و لیگ‌ها نسبت داد که جذابیت زیادی برای طرفداران این ورزش داشته است. قرار است در این صفحه در مجله فروشگاه گیفت کارت گیمیتو به شباهت‌ها و تفاوت‌های بین فیفا و PES نگاه دقیق‌تری داشته باشیم و بررسی خواهیم کرد که کدام بازی بهترین تجربه کلی را برای طرفداران فوتبال به ارمغان خواهد آورد.

بازی فیفا چیست؟

فیفا یک بازی شبیه‌سازی فوتبال می‌باشد که از زمان شروع آن در سال 1993 تا کنون تغییرات زیادی را از نظر گرافیکی و گیم پلی تجربه کرده است. فیفا اولین بازی فوتبالی می‌باشد که برخلاف رقبای خود، یعنی Kick-Off و فوتبال باشگاهی اروپایی، نمای ایزومتریک را معرفی می‌کند و تا به امروز این نما را در بازی حفظ کرده است. اولین بازی فیفا هیچ نام رسمی از بازیکنان نداشت و شما فقط می‌توانستید از نام تیم‌های ملی استفاده کنید. این بازی با توجه به موفقیت خود در سگا مگادرایو، به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های آن کنسول تبدیل شد و EA کمتر از یک سال بعد فیفا 95 را عرضه کرد که با آن تیم‌های باشگاهی و نام‌های واقعی بازیکنان پا به عرصه وجود گذاشتند. از آن زمان EA هر سال یک بازی جدید فیفا رونمایی می‌کند.

فیفا در طول این سال‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده است. این بازی از نظر گرافیکی بسیار بهتر از 30 سال پیش به نظر می‌رسد. اما این تنها چیزی نیست که تغییر کرده باشد. EA  حالت‌های مختلف بازی را نیز معرفی و یا حذف کرد. در فیفا 9 ( 2009) تیم نهایی فیفا بر روی پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 به‌عنوان یک افزونه قابل دانلود معرفی شد. با توجه به موفقیت آن، آنها این حالت را در فیفا 10 و 11 نیز در دسترس قرار دادند. از زمان فیفا 12، تیم نهایی به بازی پایه در تمام پلتفرم‌ها قابل دسترسی است و بیشترین افزونه مورد استفاده در این بازی بوده است. اگر قصد دارید این بازی را از طریق کنسول بازی انجام دهید لازم است برای خرید بازی و اجرای آن از گیفت کارت پلی‌ استیشن استفاده کنید.

بازی PES  چیست؟

PES مجموعه‌ای از بازی‌های ویدئویی شبیه‌سازی فوتبال می‌باشد که توسط کونامی (Konami) منتشر شده است. این بازی به‌عنوان رقیب بازی فیفا در تاریخ بازی‌های ویدیویی ورزشی توصیف شد. PES یک بازی معمولی از فوتبال انجمنی را شبیه‌سازی می‌کند که شما در بازی کنترل کل تیم یا یک بازیکن منتخب را در اختیار دارید. کلیه اهداف مطابق با قوانین فدراسیون فوتبال می‌باشد. حالت‌های بازی مختلفی در این سری ارائه شده‌اند که امکان تنوع گیم‌پلی ازجمله حالت‌های آنلاین و آفلاین را فراهم می‌کند. علاوه بر این حالت‌ها، یک ویرایش وجود دارد که در آن بازیکن می‌تواند تیم خود را ایجاد کند. در ابتدا، همه بازیکنان تخیلی بودند، اما بعداً تغییر کرد و به کاربر این امکان را داد که تنظیمات را تغییر دهد و بازی را با بازیکنان پیش‌فرض انتخاب کند.

این بازیکنان، مانند مهاجم برزیلی کاستولو، برای بسیاری از افرادی که در مستر لیگ بازی می‌کنند، تبدیل به چهره‌های فرقه‌ای شد. هدف استفاده از این بازیکنان  کسب امتیاز با پیروزی در مسابقات، جام‌ها و لیگ‌ها است و با استفاده از امتیازات کسب شده بازیکنان واقعی را برای پیوستن به تیم خریداری می‌شوند. درنهایت، فرد باید با یک تیم از بازیکنان ماهر بازی را به‌پایان برساند.

بازی PES  چیست؟

مقایسه بازی فیفا و PES

در حال حاضر فیفا و PES به عنوان دوتا از محبوب‌ترین بازی‌های ویدئویی فوتبال شناخته شده است. رقابت بین این دو بازی چندین دهه است که ادامه دارد و هیچ نشانه‌ای از تغییر آن در آینده وجود ندارد. بیایید تا با یکدیگر سری به امتیازات هر دو بازی بزنیم. شما کدام یک از امتیازات را انتخاب می‌کنید؟

از آنجایی که کاربران ترجیح می دهند با شخصیت های واقعی بازی کنند، با آنها آشنا هستند و می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند. این و جنبه های مختلف دیگر چیزی است که فیفا را به یک سریال قابل توجه تبدیل می کند. از نظر فروش، فیفا از PES جلوتر است، اگرچه دومی همیشه به عنوان بازی بهتر در نظر گرفته شده است. با این وجود، ممکن است هنوز راه درازی برای رسیدن به همان اثر تجاری فیفا در پیش داشته باشد.

قیمت بازی

اگر کسی با رویدادهای جاری همراه نبوده باشد، ممکن است تعجب کند که PES در سال‌های اخیر دستخوش تحولات قابل توجهی شده است. به‌عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی برای جذب مخاطبان بیشتر، این بازی نه‌تنها دستخوش تغییر نام شد، بلکه مدل کسب‌وکار خود را نیز به طور کامل تغییر داد.  PESاکنون به‌عنوان یک بازی رایگان ارائه می‌شود و هیچ ترفند یا دستور کار پنهانی درآن وجود ندارد. افراد به سادگی می‌توانند این بازی را دانلود کرده و شروع به بازی کنند. این تغییر غیر منتظره باعث تقویت بسیار زیاد PES شد و بازی را احیا کرد.

اما نکته قابل توجه این است که فیفا، تنها رقیب واقعی PES، می‌تواند بسیار گران باشد و هزینه انتشار اولیه آن تا 70 دلار می‌باشد. بازیکنان باید آماده‌باشند تا این قیمت را سالانه بپردازند و در جریان بازی باقی بمانند. PES گزینه مقرون به‌صرفه‌تری را برای کسانی که علاقه‌مند به ساخت تیم رویایی خود هستند ارائه می‌دهد. اگرچه PES همیشه به‌عنوان بازی بهتر در نظر گرفته شده است. بااین‌وجود، ممکن است هنوز راه درازی برای رسیدن به همان اثر تجاری فیفا در پیش داشته باشد.

چند نفره بازی کردن

وقتی صحبت از چند نفره می‌شود، فیفا به‌عنوان قهرمان بلامنازع ظاهر می‌شود. نه‌تنها  Ultimate Team فیفا تجربه‌ای بزرگتر و تاثیرگذارتری را در مقایسه با MyClub در PES ارائه داد، بلکه این گزینه از محبوبیت بی‌نظیری نیز برخوردار است. این ساختار با تعداد زیادی از کسانی که قصد دارند با یکدیگر تجربه بازی فوتبال را داشته باشند سریع‌تر تضمین می‌شود و منجر به یک تجربه بازی آنلاین بسیار بهبود یافته خواهد شد. برخلاف PES، فیفا شما را در مواجهه با مشکلات اتصال و تشکیل گروه بازیکنان دور می‌کند.

بازی تک نفره

حالت Career mode اساس تجربه بازی تک نفره فیفا را تشکیل می‌دهد، درحالی‌که همتای آن در PES به‌عنوان Master League  شناخته می‌شود. PES تمایل دارد یک بازی آفلاین برتر باشد و به‌طورکلی یک تجربه فوتبالی همه جانبه‌تر و معتبرتری را ارائه می‌دهد. هنگام بررسی ویژگی‌های تک نفره به طور انحصاری، Master League ممکن است تا حدودی ضعیف به نظر برسد. از سوی دیگر، Career mode فیفا هنوز جای پیشرفت دارد و به دور از عیب و نقص نمی‌باشد. جهت نصب بازی فیفا و PES روی گوشی اپل خود باید اقدام به خرید گیفت کارت اپل آیتونز کرده و از طریق این کارت بازی را از اپل استور خریده و دانلود می‌کنید. سپس از امکان بازی در روی گوشی خود لذت می‌برید.

گرافیک

گرافیک بازی‌های فیفا و PES یک موقعیت چالش برانگیز می‌باشد. به نظر می‌رسد فیفا به دلیل بودجه بیشتر، مزیت ظاهری بیشتری دارد، اما درواقعیت پیچیده‌تر از این است. درحالی‌که گرافیک فیفا بر خلاف PES درلباس‌ها بهبود یافته‌تر، موها واقعی‌تر، انیمیشن‌ها نرم‌تر و به طور کلی گرافیک آن از جزئیات بیشتری برخوردار می‌باشد، اما چهره‌های بازیکنان در PES  کیفیت بهتری دارد. علاوه‌براین، PES چمن زنده‌تر و جذاب‌تری را در زمین به نمایش می‌گذارد، که با توجه به برجسته بودن آن بر روی صفحه نمایش در طول بازی، بسیار جذاب است.

گیم پلی

FIFA  اغلب به عنوان نسخه بازی‌های ویدیویی فوتبال در نظر گرفته می‌شود و بازی مانند است، درحالی‌که PES به دلیل واقع‌گرایی آن تحسین‌برانگیز می‌باشد. منظور این نیست که فیفا کاملاً فاقد واقع‌گرایی است، بلکه PES حس برتری از اصالت و گیم‌پلی طبیعی‌تری را ارائه می‌دهد. PES در استفاده از فیزیک دنیای واقعی و تلاش برای به تصویر کشیدن بازنمایی دقیق‌تر از فوتبال است، درحالی‌که فیفا قصد دارد به مخاطبان گسترده‌تری ازجمله کسانی که ممکن است زمان یا حوصله غرق شدن کامل در بازی را ندارند، پاسخ دهد. فیفا موانع ورود کمتری دارد، اما با عمیق‌تر شدن در هر دو بازی، می‌توان تفاوت‌های بین آنها را مشاهده کرد. هیچ برنده مشخصی در این مقایسه وجود ندارد زیرا انتخاب هرکدام از این دو بازی بر اساس ترجیحات فردی تعیین می‌شود. برای بازیکنانی که به‌دنبال دسترسی و گیم پلی آسان هستند، FIFA گزینه بهتری است. برعکس، کسانی که مایل به صرف زمان بیشتر برای یادگیری و تشکر از یک تجربه بسیار واقعی هستند، ممکن است PES انتخاب مناسبی‌تری باشد.

صدور مجوز

صدور مجوز همیشه یک نقطه‌ضعف برای PES بوده است. علی‌رغم تلاش مستمر فرانشیز برای افزایش تعداد ورودی‌های دارای مجوز در پایگاه داده در هر سال، هنوز هم در مقایسه با باشگاه‌ها و لیگ‌های رسمی پشتیبانی شده در فیفا کوتاهی می‌کند. در نسخه‌های قبلی PES، نکات و ترفندهای مفیدی برای رفع این مشکل ارائه شد. با این‌حال، فیفا از این جنبه برتر است و طیف وسیعی از باشگاه‌ها و لیگ‌های رسمی را در اختیار دارد.

حالت‌های بازی

فیفا همیشه دارای ویژگی‌های بیشتری نسبت به PES  بوده است. حالت‌های حرفه‌ای مانند لیگ اروپا و لیگ قهرمانان که توسط فیفا ارائه می‌شوند، این آزادی را ایجاب می‌کند که با گیم‌پلی خود تا حد امکان معتبر باشند. از دیگر حالت‌های مختلف ارائه‌شده در بازی فیفا می‌توان به Career Mode، Volta، Ultimate Team و Manager Mode اشاره کرد. از سوی دیگر، ما PES را داریم که از حالت‌های مختلف اما محدود خود که شامل Master League و myClub است می‌توان بهترین استفاده را کرد که معادل حالت Ultimate Team فیفا باشد.

تیم های فوتبال

مدت زیادی است که فیفا از انحصار بازیکنان واقعی، تیم‌ها و استادیوم‌ها برخوردار بوده است. این یک عامل بزرگ در افزایش واقع‌گرایی بازی بوده است، به گونه‎ای که PES هنوز در تلاش است که تا اندازه‌ای به این نقطه برسد . آنها در فیفا دسترسی نامحدودی به بازیکنان، لوگوها و تیم‌ها دارند و این امر باعث می‌شود که واقعی‌ترین بازی‌های ممکن تکرار شود. امیدواریم که PES بتواند همین کار را به لطف یوونتوس و تیم های مختلف دیگری که قصد دارند به طور انحصاری برای آن مجوز صدور کند انجام دهد. بااین‌حال، فیفا در این رده همچنان مسلط است.

تیم های فوتبال

کدام بازی محبوب‌تر است؟ فیفا یا PES؟

پاسخ به این سوال در بین طرفداران بازی‌های فوتبال که بین FIFA و PES کدام یک بهتر است گاهی اوقات سخت و دشوار است. این بدین علت است که هر دو مجموعه بازی مزایا و معایب خود را دارند. فیفا مدت طولانی‌تری است که وجود دارد و بنابراین تثبیت شده است. همچنین مجوزهای بیشتری دارد، به این معنی که تیم‌ها و بازیکنان واقعی بیشتری را در خود جای داده است. فیفا همچنین دارای گرافیک بهتری نسبت به PES است. از جنبه منفی، فیفا می‌تواند کاملاً باگ داشته باشد و برخی از ویژگی‌های جدید همیشه آنطور که در نظر گرفته شده است کار نمی‌کنند. از سوی دیگر، PES اغلب به‌عنوان یک بازی چالش برانگیزتری دیده می‌شود. به‌اندازه فیفا مجوز ندارد، اما با گیم پلی عالی آن را جبران می‌کند. PES همچنین دارای هواداران اختصاصی‌تری است، به این معنی که یک جامعه پررونق از مدرها وجود دارد که تیم‌ها و بازیکنان جدیدی را ایجاد می‌کنند.

فیفا در موبایل بهتر است یا PES؟

فیفا و PES سبک متفاوتی در گوشی‌های هوشمند نسبت به دیگر پلتفرم‌ها دارند و هر دو در مسیری قرارگرفته‌اند که عملکرد خوبی داشته باشند. هردو بازی سرگرم‌کننده هستند ولی با توجه به پتانسیل‌های گوشی و محدودیت‌هایی که همیشه در آن وجود دارد، سازنده چه برای نسخه موبایل فیفا و چه برای PES دست روی المان‌هایی گذاشته است که نتیجه‌ کار فوتبالی کاملا متفاوت با نسخه‌های متناسب کنسولی باشد. در دیوایس‌های دستی تفاوت بین این دو بازی بیشتر حس می‌شود و هر دو در یک مسیری موازی یکدیگر می‌باشند که هیچوقت به یکدیگر نمی‌رسند.اگر به دنبال یک تجربه کوتاه‌تر و ساده‌تر هستید VS Attack فیفا موبایل را می‌توانید امتحان کنید. اما برای کسانی که به‌دنبال فوتبالی شبیه به نسخه‌های کنسولی می‌باشند، PES در نسخه موبایل می‌تواند اثر حرفه‌ای‌تر، بهتر و البته طولانی‌تری به شمار آید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تفاوت‌های دو بازی فیفا و PES را از جنبه‌های متفاوتی همچون گرافیک، گیم پلی و حالت‌های بازی بررسی کنیم. اما هر دو بازی شانه‌به‌شانه هم در حال حرکت هستند و رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. حال به نظر شما کدام یک از این دو بازی فیفا و PES می تواند بهترین تجربه از یک ورزش شبیه‌سازی شده باشد؟ شما کدام را انتخاب می‌کنید؟

در پایان، اگر این مطلب آموزشی برای شما مفید بود خوشحال می‌شویم ما را به دیگر دوستان خود در دیگرکانال‌های اجتماعی و گروهی معرفی کنید و مطالب این صفحه را به اشتراک بگذارید تا آنها نیز از اطلاعات این مقاله و دیگر امکانات گیمیتو بهره‌مند شوند. علاوه برآن اگر در این مطلب و در مورد خدمات گیمیتو برای شما سئوال یا چالشی ایجاد شده است لطفا آن را با ما مطرح کنید تا دراسرع  وقت به شما پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *